vakilmelki vakilmelki .

vakilmelki

رشد قارچ گونه عطاري‌هاي غير مجاز در سطح شهر كرمانشاه

رشد قارچ گونه عطاري‌هاي غير مجاز در سطح شهر كرمانشاه به يك معضل تبديل شده است، افرادي غير متخصص كه با تجويز دارو و مواد مخدر سلامت مردم را نشانه گرفته اند.

به گزارش  گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران جوان از كرمانشاه، كيومرث رحيمي رئيس اداره نظارت بر فرآورده‌هاي طبيعي، سنتي و مكمل‌هاي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه گفت : در حال حاضر تنها ده درصد ازعطاري‌هاي كرمانشاه در حيطه وظايف خود فعاليت مي‌كنند و بقيه با تهديد سلامت مردم از وظيفه ذاتي خود خارج شده اند و كار‌هاي غير قانوني انجام مي‌دهند كه صدمات جبران ناپذيري براي مردم به دنبال دارد.

او با بيان اينكه عطاري‌ها فقط مجاز به فروش عرقيجات با پروانه معتبر و گياهان خشك به صورت فله‌اي هستند، گفت : با توجه به سابقه تاريخي كه طب سنتي و گياهان دارويي در بين مردم دارد، اقبال شهروندان به خريد اين محصولات زياد است، اما نبايد به هر فرد غير متخصصي در اين زمينه اعتماد كنند و سلامت خودشان را به خطر بياندازند.

مقالات بيشتر:وكيل مواد مخدر در اروميه

او افزود: در هفته گذشته چند مورد شكايت از عطاري‌ها داشته ايم كه مستافانه بينايي و گوارش شاكيان دچار مشكل شده است و حتي در ساليان گذشته بر اثر دخالت عطاري‌ها در امور پزشكي قطع عضو از ناحيه پا نيز داشته ايم.

رئيس اداره نظارت بر فرآورده‌هاي طبيعي، سنتي و مكمل‌هاي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي افزود: فعاليت در اين حوزه نيازمند گذراندن تحصيلات دانشگاهي است و گاهاً گذراندن تحصيلات آكادميك در اين حوزه از تحصيلات دوره‌هاي پزشكي طولاني‌تر است، اما ميبينيم افرادي يك شبه اقدام به راه اندازي عطاري مي‌كنند. رحيمي با اشاره به اينكه ميزان مواد مصرف شده در گياهان دارويي بسيار اهميت دارد، افزود: برخي عوارض مصرف خودسرانه اين گياهان حتي از عوارض دارو‌هاي شيميايي خطرناكتر است.

او با اشاره به فعاليت ۵۰۰ واحد عطاري در كرمانشاه گفت: اين تعداد فقط عطاري‌هاي داراي مجوز هستند، اما تعداد عطاري‌هايي كه به صورت غير مجاز فعاليت مي‌كنند، بيشتر از اين رقم است.

رحيمي ادامه داد: تيم‌هاي نظارتي غذا و دارو از اول امسال ۱۴۰۰ مورد بازرسي داشته اند كه بخشي از اين بازرسي‌ها از عطاري‌ها بوده است.

رئيس اداره نظارت بر فرآورده‌هاي طبيعي، سنتي و مكمل‌هاي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي گفت: متاسفانه در حوزه فعاليت عطاري‌هاي غير مجاز با دو چالش روبه رو هستيم، يكي جاي خالي سلامتكده‌ها و ديگري اينكه معاونت غذا و دارو در صدور مجوز عطاري‌ها دخالتي ندارد.

رحيمي با اشاره به فعاليت تنها يك سلامتكده در استان كرمانشاه افزود: فعاليت سلامتكده‌هاي طب سنتي مي‌تواند اين خلا را جبران كند چراكه همه اقدامات تحت نظر پزشك متخصص داروساز است، اما اين يك سلامتكده جوابگوي نيازاستان نيست .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۰:۴۸ توسط:vakilmelki موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :